Dokumentaren FARVEL UDEN TAK belyser den komplekse overgang til livet som pensionist 

FARVEL UDEN TAK undersøger vigtigheden af en fyldestgørende afslutning på det arbejde, som er så afgørende for vores identitetsforståelse.

Vi har alle brug for at blive set. Anerkendelse og bekræftelse får os til at mærke, at vi betyder noget. At vi gør en forskel. Særligt anerkendelse fra arbejdspladsen er afgørende for vores identitetsforståelse. Så hvordan føles det, at denne akse i hverdagen og livet forsvinder, når man går på pension? Og hvad hvis man ikke engang havde noget valg? 

Overgangen i dette vigtige livsstadie er generelt underbelyst. Statistikker og rapporter   omkring det økonomiske perspektiv ved at gå på pension er jævnligt er oppe i medierne,  men der er ikke megen fokus på den mentale forandring, som skiftet til pension medfører.  

Det undersøger Carina Randløv i dokumentaren FARVEL UDEN TAK, som giver et indblik i den komplekse overgang til livet som pensionist, og undersøger vigtigheden af en  fyldestgørende afslutning på det arbejde, som er så afgørende for vores identitetsforståelse.

Se filmens trailer her 

Carinas far blev, efter et langt liv som bedemand, tvunget til at gå på pension af økonomiske årsager, og som pårørende var hun vidne til hvad den pludselige og uværdige exit gjorde ved hans selvværd og livskvalitet som pensionist. 

Med udgangspunkt i faderens historie opsøger hun andre, der ikke fik en værdig afsked med arbejdet og inviterer dem ind i et stiliseret univers, hvor den nye hverdag som  pensionist sættes på pause og refleksionerne får frit løb. Et hvidt rum, hvor tiden står stille,  hvor der er champagne i glasset og dug på bordet og hvor de medvirkende får den  velfortjente takketale, de aldrig fik da de stoppede. 

Carina Randløv fortæller om sine intentioner med filmen: 

Jeg vil gerne prise de i samfundet, der ikke højlydt beder om den store  opmærksomhed, men som fortjener den. De mange mennesker der bare udfører et  samvittighedsfuldt stykke arbejde og måske ikke engang har fået en  medarbejdersamtale i årevis, hvis nogensinde 

Jeg er fan af rigtige mennesker, livets banaliteter og små og store overgange, men  samtidig har jeg en stor trang til at konstruere omkring det hverdagslige. Det er den  måde jeg ser verden på, men det er også en måde jeg ønsker at ophøje det  almindelige, at tilføje det let magi. Ved at rense rummet omkring almindelige  mennesker kan der opstå noget ophøjet: Vi kigger på menneskene frem for deres  omgivelser og undlader for en stund at antage alt muligt bare fordi de bor i en  etværelses lejlighed med bad på trappen eller i en luksusvilla på strandvejen. 

OM INSTRUKTØR CARINA RANDLØV 

Filminstruktør Carina Randløv er uddannet fra animationsinstruktionslinjen på Den Danske  Filmskole i 2012 og autodidakt billedkunstner. Carina har ofte en høj grad af konstruktion i  sine film, og arbejder allerhelst i mellemrummet mellem dokumentar, fiktion og animation.  Hun underviser på højskoler i billedkunst, animation og film, og er desuden underviser på  Den Danske Filmskoles animationslinjeCarina har tidligere instrueret filmene ET FAMILIE  FORETAGENDE (2017), DET UOPNÅELIGE (2016) og TURBULENS (2012). 

OM MARIE SCHMIDT OLESEN 

Marie Schmidt Olesen er ejer af Northern Souls og har produceret film i mere end 20 år.  Hun har tidligere været filmkonsulent på New Danish Screen (DFI) og medstiftende direktør  i Autonomi Ltd samt Diversity Films i Skotland.  

Northern Souls producerer film, der kredser om socialt ansvar og menneskelige  grundværdier om lighed, inklusion og diversitet.).

PUBLICIST MAIA SCHWARTZ

Schwartz PR maia@schwartz-pr.dk

FAKTA: 

Instruktør Carina Randløv 

Producer Marie Schmidt Olesen  

Fotograf Mathias Døcker Petersen 

Lyd Anne Gry Friis Kristensen  

Klipper Sofie Steenberger  

Musik Kasper Kaae 

Taleskriver Peder Frederik Jensen 

Colourist Mamoun Abufarha 

Filmen er støttet af Det Danske Filminstitut, v Konsulentordningen for Dokumentarfilm.